سیاسی
کد خبر : 597469
سه‌شنبه - 23 ژانویه 2024 - 12:18

پایان ششمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۳

ششمین جلسه بررسی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس به پایان رسید.ادامه خبر

غضنفر آبادی: آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حال ناامن کردن منطقه هستند

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونسیتی در ناامن کردن منطقه، اظهار کرد: دنیا متوجه باشد که سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل هیچ کاره‌اند و امروز فقط قدرت است که حرف اول را می‌زند.ادامه خبر

مشوق مالیاتی مجلس برای واحدهای فرآوری مواد معدنی

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳، ارزش خرید مواد معدنی برای واحدهای فرآوری مواد معدنی در صورت ارائه صورتحساب الکترونیکی هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.ادامه خبر

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

سومین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، دومین روز از جلسات علنی مجلس برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده کل کشور امروز (سه‌شنبه) سوم بهمن ۱۴۰۲ به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تشکیل شد.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ در مجلس آغاز شده است و نمایندگان در سه نوبت کاری به بررسی این لایحه می‌پردازند.

قرار است با اتمام بررسی بودجه، مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌شود.

در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ در سومین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند س تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

* با تصویب بند الحاقی یک تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان اموال تملیکی را موظف کردند تا ماشین آلات و اقلام دپو شده مورد نیاز بسیج سازندگی در گمرکات کشور را به صورت رایگان تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان برای امر سازندگی و محرومیت‌زدایی با اولویت مناطق کم برخوردار، در اختیار سازمان بسیج سازندگی قرار دهد.

* با تصویب بندهای الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابعی جهت اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان تعیین کردند.

* با تصویب بند ب تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازوکاری جهت اخذ عوارض از چاه‌های مجاز فاقد و دارای شمارشگر (کنتور) هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی و سازمان آب و برق خوزستان تعیین کردند.

* با تصویب بندهای پ، ت و ث تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان انرژی اتمی را مکلف کردند مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها و با پرداخت حقوق دولتی به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

* با تصویب بند ج تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان قیمت برق تولیدی مازاد نیروگاه اتمی بوشهر را تعیین کردند.

* با تصویب بند چ تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان به دولت اجازه دادند تا با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به تأمین مالی طرحهای نیروگاه‌های برق اتمی اقدام کند.

* با تصویب بندهای (ز) و (ژ) تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، شرکت دولتی تابعه ذیربط وزارت نفت اجازه دارد فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان را مازاد بر برنامه مصوب تولید تا سقف ۲۳۰ میلیون یورو، به فروش برساند.

* با تصویب بند س تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، منابع مالی تامین قیر رایگان در سال آینده را تعیین شد.

* با تصویب بند د تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، وزارت نفت مکلف شد تا مابه‌التفاوت بهای خوراک نفت خام، ال ‌ان ‌جی و میعانات گازی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی را از طریق گشایش اعتبارات اسنادی دریافت و به‌حساب تعیین‌شده نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

*‌ با تصویب بند ر تبصره۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران را به مدت یک‌سال امهال کردند.

* با تصویب بند ش تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع دستی و آبدرمانی‌ها و هتل‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب جزء سه بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت حق بیمه واحدهای مسکونی در سال آینده معاف می‌شوند.

* با تصویب اجزای ۱ و ۲ بند ص تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، تعرفه برق و گاز واحدهای مسکونی و تجاری را در سال آینده تعیین شد.

* با تصویب جزء یک بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را تعیین کردند.

* با تصویب ردیف های چهار و پنج بندالف تبصره بانک مرکزی موظف شد که برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی یارانه‌ها تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

*‌ با تصویب جزء ۶ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول و همچنین تجدیدنظر درباره افرادی شد که یارانه آن‌ها قطع شده است.

* با تصویب جزء ۳ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، مقرر شد که مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نشود.

تذکرات

در پی ادعای یکی از رسانه‌ها درباره افزایش ۳۰۰ همتی سقف بودجه توسط کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ با حمیدرضا حاجی بابایی رد این ادعا، گفت: شب گذشته در کمیسیون تلفیق جلسه خوبی داشتیم و صددرصد با دولت هماهنگ بودیم و مجلس کمترین افزایش را شاید در طول ۴۴ سال گذشته در بودجه داشته است.

موضوعات خارج از برنامه

دربخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان در انتقاد از گرانی‌ها و افزایش قیمت تعرفه اینترنت اظهار کرد: درباره اینترنت به رئیس جمهور گفتم که امروز اینترنت همچون کالای اساسی برای مردم است. زمان زیادی بود که قیمت آن تغییر نکرده بود و یک مدت دیگر هم ادامه پیدا می‌کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: نقش اینترنت برای مردم یک موضوع فانتزی نیست زندگی مردم با اینترنت سروکار دارد، حالا کمک می‌کنیم تا این مشکل حل شود.

ادامه دارد…

تنگسیری: یمن از کسی فرمان نمی‌گیرد/ایران با دزدی دریایی مقابله کرد

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به عملیات های دریایی که در منطقه تنگه هرمز در راستای برقراری امنیت صورت می گیرد، از مقابله با کشوری که مبادرت به دزدی دریایی کرده بود، در تنگه هرمز و منطقه خلیج فارس مطابق با قوانین خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علیرضا تنگسیری همچنین در خصوص عملیاتی شدن شناور شهید ابومهدی المهندس اظهار داشت: شناور شهید ابومهدی المهندس حامل پیام صلح و دوستی برای کشورهای مسلمان در منطقه خلیج فارس می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نیروهای بیگانه بخواهند در این منطقه ای که همگان از آن عبور می کنند حضور پیدا کنند، شناور شهید ابومهدی صادرکننده پیام صلح و دوستی برای آنها است اما اگر بدخواهان بخواهند مشکلی ایجاد کنند، این شناور، حامل پیام «آمادگی» در مقابل دشمنان است. با تولید و الحاق شناور شهید ابومهدی المهندس و سایر شناورهای موشک انداز و همچنین مانورهایی که در منطقه برگزار می شود درصدد هستیم تا امنیت را در تنگه هرمز برقرار نماییم.

وی با تاکید بر این که« امنیت تنگه هرمز به واسطه کشورهای منطقه تامین می‌شود»، افزود: امنیت و ثبات کامل در منطقه تنگه هرمز برقرار است و بیگانگان نقشی در برقراری امنیت در این منطقه حساس ندارند لذا حضور این نیروها معنا و مفهومی ندارد.

مقابله ایران با کشوری که مبادرت به دزدی دریایی کرده بود

فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت وگو با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم با اشاره به عملیات های دریایی که در منطقه تنگه هرمز در راستای برقراری امنیت صورت می گیرد، گفت: کشوری که مبادرت به دزدی دریایی و سرقت نفت جمهوری اسلامی ایران کرده و درعین حال بخواهد شناورش با امنیت کامل از این منطقه عبور کند این موضوع غیر منطقی است و ما به حکم قانون و دادگاه عمل کرده و مقابله به‌مثل می کنیم و لذا غیر از این مواردی که اشاره شد مشکلی خاصی را در این منطقه حساس نداریم. ما از آمادگی کامل برخوداریم و دائما باید آماده باشیم، در همین زمینه رزمایش هایی که در منطقه برگزار می کنیم نشان دهنده آمادگی ما است.

حمایت نیروهای یمنی از فلسطینیان غزه با جلوگیری از تردد کشتی های اسراییلی/ یمن کشوری مستقل است و از کسی فرمان نمی گیرد

وی در باره جنگ غزه نیز خاطرنشان کرد، جنگی ناحق و کودک کشی در غزه اتفاق افتاده است، به دنبال تعدی رژیم صهیونیستی به مسلمانان غزه، یمنی های قهرمان در حمایت از فلسطینیان اعلام کردند که کشورها مجاز هستند از تنگه باب المندب عبور کنند اما کشتی هایی که مقصدشان رژیم صهیونیستی است یا شناورهایی که متعلق به رژیم اشغالگر است نمی توانند از این تنگه عبور کنند تا موقعی که آتش بس در نوار غزه برقرار و کشتار فلسطینیان متوقف شود و این نوعی «مردانگی» است که رزمندگان یمنی انجام دادند و نشان دادند که تاب‌آوری ندارند تا شاهد شهادت خانواده های مسلمان در غزه باشند.

وی گفت: عملیات دریایی یمن در تنگه باب المندب و اجتناب از تردد کشتی های متعلق به رژیم صهیونیستی و یا شناورهایی که مقصدشان به سوی رژیم اشغالگر باشد در راستای حمایت از مسلمانان است. دنیا بویژه غربی ها و آمریکا و کسانی که به ناحق از خونریزی صهیونیست ها حمایت می کنند باید دیدگاه شان را نسبت به این موضوع تغییر دهند. یمن، کشوری مستقل است که از ارتشی قوی برخوردار است و یک رهبر قوی نیز دارد که به‌طور مستقل عمل می کند و از هیچ طرفی فرمان نمی گیرد.

وی درباره خلیج فارس نیز افزود: منطقه خلیج فارس متعلق به کشورهای منطقه است. کشورهای دنیا هم می توانند از این منطقه استفاده کنند همانطور که سال های سال از این منطقه استفاده کرده اند اما حضور نظامی بیگانگان معنا و مفهوم مناسبی هم برای مردم منطقه و هم امنیت منطقه ندارد حضور بیگانگان در منطقه مخل امنیت است. ایران با ساحل طولانی 1375 کیلومتری در خلیج فارس بیشترین ساحل را دارد آبراه های ورودی و خروجی از سواحل ایران عبور می کند و دائما امنیت این آبراه ها را برقرار کرده ایم و برقرار می کنیم.

تنگسیری گفت: اعتقادمان بر این است که این منطقه متعلق به کشورهای مسلمان منطقه است و باید امنیت آن را خودشان برقرار کنند. ما قادریم رزمایش های مشترکی داشته باشیم چرا که ما مسلمانیم و خداوند به ما امر کرده «واعتصوا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» ، ما می توانیم به حبل خداوند تمسک کنیم و امنیت منطقه را برقرار کنیم. بیگانگان برای توجیه حضور خود در منطقه و فروش سلاح های خود همواره مبادرت به دشمن تراشی می کنند تا از این طریق همچنین بتوانند در منطقه بماند.

ایران به باز نگهداشتن تنگه هرمز برای تردد کشورهایی که خواستار صلح هستند باور دارد

وی خاطرنشان کرد:، منطقه حساسی که دومین ذخائر گاز را دارد و ۶۵ درصد از انرژی دنیا از اینجا ترانزیت می شود و روزانه از تنگه هرمز بیش از ۸۵ شناور به سلامتی عبور می کنند، منطقه حیات ماست و لذا باور داریم به این که این منطقه را برای تردد همه کشورهایی که خواستار صلح هستند و تجارت می کنند باز نگه داریم.

خلیج فارس خانه ما و کشورهای همسایه و حضور بیگانگان مخل آرامش است

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه اظهار داشت: خلیج فارس خانه ما و کشورهای همسایه است، بیگانگان مخل منطقه خلیج فارس هستند و نیازی به حضور فرامنطقه ای نیست و برقراری آرامش به‌ واسطه کشورهای منطقه صورت می گیرد.

وی درباره تصاویر منتشر شده در خصوص الزام نیروهای خارجی به صحبت به زبان فارسی در پاسخ نیروهای ایرانی درخلیج فارس گفت: ناوگان خارجی که در منطقه آب های خلیج فارس حضور می یابد باید با زبان فارسی صحبت کند هرچند که ما مسلط به زبان لاتین هستیم اما این نیروها باید بدانند وارد منطقه ای شده اند که متعلق به ملتی بزرگ و صاحب قدمت است و لذا باید بدانند که پاسخ سوال های ما با زبان فارسی است.

جزایر سه گانه میراث ایرانیان است/ بیگانگان با فتنه انگیزی به دنبال فروش سلاح شان در منطقه هستند

وی به جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اشاره و خاطرنشان کرد، این جزایر ایرانی و متعلق به کشور ایران است و به مناقشه ها و ادعاهای مطرح شده در این زمینه نباید توجه کرد و این موضوعات نشان دهنده این است که انگلیسی ها و آمریکایی ها پشت پرده این قبیل موضوعات هستند در حالی که این جزایر میراث ایران و ایرانی می باشد.

وی گفت: بیگانگان به دنبال این هستند که حضورشان را در منطقه توجیه کنند برای این که سلاح شان را بتوانند بفروشند و برای این کار نیاز به ایجاد فتنه دارند و مقوله جزایر هم از این دسته است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: عوامل بیگانه بدانند، جزایر میراث و ناموس ما است و متعلق به ما بوده و از ناموس مان تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام

منهای یک وجب زیر زانو در بازی «عشق»

هرچه می‌پرسم پاسخ این است «به عشق حاج قاسم». حتی یک وجب زیر زانواش؛ این را هم فدای عشق حاج قاسم می‌داند.

به گزارش ایسنا، لبخندش اولین چیزی است که پس از ورود به اتاق نظر را جلب می‌کند. درد اصلی زیر سایه این لبخند گم است. برای پیدا کردن این درد، باید سر تا پای او در تخت بیمارستان را ورانداز کرد چون در اولین نظر آن لبخند نمی‌گذارد چیزی جز آرامش و عادی بودن شرایط، دستگیرت شود.
با چشم اندازه می‌گیرم؛ از یک وجب زیر زانوی راستش به بعد نیست. باندی که دور زانو و آن یک وجب باقی مانده پیچیده‌اند، قطر آن قسمت از پا را سه برابر کرده است. از خودم می پرسم «جانباز شده؟ جانبازی برای یک کلاس هشتمی زود نیست؟.»
رویم نمی‌شود سوال بپرسم، بگویم چه؟؛ پایت را در انفجار از دست دادی و قطع شده، نظرت راجع به این بدنی که از این پس منهای یک وجب زیر زانوی راستت است، چیست؟. حداقل حالا که هنوز یک ماه هم از آن انفجار نگذشته، جای پرسیدن این سوالات نیست. اصلا همیشه که گزارش مکتوب جواب نمی‌دهد، برخی سوژه‌ها را فقط باید نگریست و سکوت کرد.
اما من اینجایم تا گفتگو کنم. شاید صحبت درباره لحظه انفجار شروع خوبی باشد. «متین» در انفجار دوم گلزار شهدای کرمان جانباز شده است :« به عشق حاج قاسم رفته بودیم. خاله، دختر خاله و پسر دایی‌ام کنارم بودند. آنها هم آسیب دیدند.»
لحظه انفجار مردی را می‌بیند که از جیبش چیزی را زمین می‌اندازد: «همه جا سیاه شد؛ افتادیم روی زمین و دیگر هیچی نفهمیدم. وقتی به هوش آمدم درد داشتم. فکر می‌کردم همه این ماجراها خواب بوده، همه اینها در یک بازی کامپیوتری رخ داده است.»

حق با متین است. این بازی در راه عشق بوده و عشق‌بازی با چنین معشوقی فقط در خواب ممکن است.
پایان هر جمله یک لبخند مهمان لب‌هایش می‌کند، شاید همین کنجکاوی‌ام را بیشتر می‌کند که مصر بپرسم از حضورت در گلزار شهدای کرمان پشیمان نیستی؟، بی‌آنکه ذره‌ای غلظت آرامش حل شده در چشمانش کاهش پیدا کند، مجددا با همان لبخند جواب می‌دهد: «نه، چون در راه حاج قاسم بودم.»
گویی همین لبخند ثابت روی لبانش با زبان بی‌زبانی سعی دارد به من بگوید که معادله‌ ساده‌ای است، چرا پیچیده اش می‌کنی؟، فهم فدا شدن در راه عشق حاج قاسم آنقدر سخت است؟.
از رو نمی‌روم، سوال را مدل دیگری می‌پرسم تا شاید جواب تازه‌ای غیر از «عشق حاج قاسم» داد. پس می‌پرسم متین تو کلاس هشتمی، یک بچه کلاس هشتمی چرا باید تا این اندازه مقید به حضور در مراسم سالگرد حاج قاسم باشد؟، پاسخش اما نشان می‌دهد فقط خودم را خسته کرده‌ام، چون جواب همان است که بود «دوست داشتم برم، به عشق حاج قاسم همه کاری می‌کردم و باز هم می‌کنم.»

منهای یک وجب زیر زانو در بازی «عشق»

از ذهنم «دلت واسه راه رفتن با پای خودت تنگ نشده؟» رد می‌شود، اما جرات پرسیدنش را ندارم. فقط ۱۴ سال دارد. حتی دلم نمی‌آید خیلی از سوال‌های دیگر که پاسخش برام گنگ است را بپرسم. خودم را دلداری می‌دهم «بگذار اینبار گزارش کوتاه و مختصر و بدون آب و تاب باشد». دلم نمی‌خواهد سختی‌های این بازی عشق را برایش یادآوری کنم. اصلا چرا باید سوالاتی را بپرسم که پاسخ همه‌شان یک چیز است و آن «به عشق حاج قاسم.»
چشمان پدر در عین اقتدار اما انتقام را نشان می‌دهد. جراتم برای مصاحبه با او بیشتر از مصاحبه با متین است. اینبار راحت می‌پرسم «اگر می‌دانستید چنین انفجاری در گلزار شهدا رخ می‌دهد، اجازه می‌دادید متین آن روز و ساعت در گلزار شهدا باشد؟»، پاسخش نشان می‌دهد پسر کو ندارد نشان از پدر: «بله صد درصد؛ چون پسرم به عشق حاج قاسم این راه را رفت. اگر این راه صد سال دیگر هم ادامه داشته باشد، ما این راه را ادامه می‌دهیم. حتی به عشق حاج قاسم حاضریم جانمان را بدهیم.»
انتقام را از چشمان به زبان جاری می‌کند: «خواسته‌ام این است که باعث و بانیان این انفجار سریع تر به سزای عملشان برسند. اینها می‌خواهند کاری کنند اعتبار حاج قاسم بین مردم کم شود اما با این کار علاقه مردم به حاج قاسم بیشتر شد.»
با خود فکر می‌کنم این گفتگوی و گزارش شش دقیقه‌ای همه‌اش شد «عشق حاج قاسم» و شاید «عشق» بهترین دلیل برای انجام هر کاری است.
به گزارش ایسنا، بعدازظهر روز چهارشنبه (۱۳ دی) دو انفجار تروریستی در گلزار شهدای کرمان و در حین برگزاری چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی رخ داد که طی آن بالغ بر ۲۳ دانش آموز کرمانی و یک دانشجومعلم و یک معلم به شهادت رسیدند.

معصومه نجفی پازوکی، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ملاقات خود با «متین» دانش آموز کلاس هشتمی که در انفجار مذکور بخشی از پای راست خود را از دست داده است، اظهار کرد: متین کلاس هشتم است که در انفجار گلزار شهدای کرمان از ناحیه پا آسیب دیده و قطع عضو شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه همه کادر بیمارستان در تلاش برای بهبودی وضعیت متین هستند، ادامه داد: پزشکان همه تلاش خود را کردند که قطع عضو انجام نشود اما نهایتا بررسی پزشکی نشان داده بود که قطع عضو باید انجام می‌گرفت اما پزشکان دقت کردند که قطع عضو از زیر زانو انجام گیرد و زانو حفظ شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روحیه قوی متین در مواجهه با این قطع عضو، تصریح کرد: به لحاظ روانی روحیه متین خیلی قوی است. باید گفت این بچه به تمام معنا سرباز حاج قاسم است‌. وقتی با او صحبت کردم دیدم چقدر محکم است و حتی یک ذره در چهره او ناراحتی نمایان نبود.
نجفی پازوکی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای کمک به این دانش آموزان انجام می‌دهد، گفت: کاری که ما از دستمان بر می‌آید را برایش انجام می‌دهیم. این دانش آموز نیاز به ویلچر برقی و نوع خاصی از پروتز برای پای مصنوعی دارد و ما تلاش می‌کنیم این مسیر را برایش هموار کنیم. با رئیس بیمارستان و پزشک متین صحبت کردم. شرایط او خوب است. امیدوارم هرچه سریع‌تر شرایط حضور او در کلاس درس فراهم شود. در خصوص عقب ماندگی تحصیلی و عدم حضور او در امتحانات نیز با هماهنگی‌های انجام شده جای نگرانی نیست و اقدامات لازم انجام می‌شود.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: برآیند این اتفاقات نشان می‌دهد معجزه حماسه سردار سلیمانی همچنان بعد از شهادت ایشان در جریان است. من حتی در کرمان و با خانواده‌های دیگر نیز صحبت کردم. خانواده‌ای هست که هشت شهید در این راه فدا کرده اما با این وجود همه اعضای خانواده محکم می‌گفتند «فدای حاج قاسم»؛ چنین احساسی در جریان است که این اتفاق رخ داده، این افراد در این مسیر انتخاب شدند و افتخار می‌کردند که در راه حاج قاسم انتخاب شدند. معجزه حاج قاسم در جریان است.
انتهای پیام

تهدید زندگی بشر با نادیده گرفتن بخشی از سلامت زمین

ایسنا/خراسان رضوی آب‌های زیرزمینی، اکوسیستم اساسی برای سلامت سیاره ما محسوب می‌شوند.

به نقل از ارث، در عصری که نگرانی‌های زیست‌محیطی در حال افزایش است، تحقیقی بین‌المللی اهمیت آب‌های زیرزمینی را دوباره تعریف کرده و آن‌ها را به‌عنوان اکوسیستم اصلی طبقه‌بندی کرده که برای حفظ تنوع زیستی و کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی حیاتی است. این دیدگاه جدید نیازمند حفاظت بیشتر از آب‌های زیرزمینی است.

علیرغم اینکه آب‌های زیرزمینی برای حیات روی زمین اساسی هستند، اهمیت آب‌های زیرزمینی در حفظ تنوع زیستی اغلب نادیده گرفته می‌شود. آب‌های زیرزمینی نه تنها به خودی خود اکوسیستم اصلی هستند، بلکه برای اکوسیستم‌های روی سطح زمین نیز بسیار مهم هستند.

آب‌های زیرزمینی بزرگترین مخزن آب شیرین یخ‌زده سیاره و تقریباً برای نیمی از نیازهای آب آشامیدنی جمعیت شهری جهان ضروری هستند. در سراسر جهان، سالانه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مکعب آب به سطح زمین پمپاژ می‌شود و متأسفانه، ما بسیار بیشتر از آنچه به‌طور طبیعی جایگزین می‌شود را مصرف می‌کنیم. این مصرف بیش از حد حدود یک سوم از بزرگترین حوضه‌های آب زیرزمینی را در معرض خطر تخلیه قرار داده است.

گروه تحقیقاتی از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ آلمان، بر نیاز توجه به آب‌های زیرزمینی به‌عنوان اکوسیستم حیاتی تاکید دارد. اتکای اکوسیستم‌ها به آب‌های زیرزمینی به‌طور مداوم در تلاش‌های جهانی حفاظت از تنوع زیستی نادیده گرفته شده است.

تقریباً ۵۲ درصد از کل مناطق سطح به‌طور قابل توجهی با آب‌های زیرزمینی تعامل دارند. این تعامل حیاتی است زیرا آب‌های زیرزمینی تالاب‌ها، رودخانه‌ها و سایر مناطق آب‌های سطحی را تغذیه می‌کند.

تعامل در این زمینه به این معناست که آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود در حالی که آب‌های زیرزمینی به نوبه خود به سطح می‌آیند و تالاب‌ها، رودخانه‌ها و انواع دیگر مناطق آب‌های سطحی را تغذیه می‌کنند.

محققان اظهار کردند آب‌های زیرزمینی نیز یک ارزش هستند همچنین یک زیستگاه ارزشمند برای هزاران موجودات مختلف است.

آنان نوشتند بی‌توجهی به اهمیت آب‌های زیرزمینی به‌عنوان یک اکوسیستم، نقش حیاتی آن در حفظ بیوم‌های سطحی را نادیده می‌گیرد.

آب برای حیات روی زمین ضروری است و اگر به یکپارچگی اکولوژیکی منابع آب شیرین سیاره خود توجه کافی نداشته باشیم، نه تنها پایداری اکوسیستم‌های کامل را در معرض خطر قرار می‌دهیم بلکه شیوه زندگی خود را نیز به خطر می‌اندازیم.

نتایج این تحقیق در مجله Global Change Biology منتشر شده است.

انتهای پیام

اجرای دستورالعمل حمایت از معلولان و سالمندان روی میز دادستانی و بهزیستی

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با بیان اینکه ریاست قوه قضاییه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کردند، گفت: یکی از محورهای همکاری‌های ما در تفاهم‌نامه‌ها، عملیاتی کردن کامل دستورالعمل خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلام‌عباس ترکی در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادستانی کل کشور و سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه سازمان بهزیستی ماموریت‌های متعدد و متنوعی دنبال می‌کند که عمده آنها حمایتی، توانبخشی، مشاوره‌ای، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تربیتی و راهبری است، گفت: این سازمان از اهمیت بسیار زیادی در راستای اهداف انقلاب اسلامی برخوردار است. جامعه هدف سازمان نیز طیف‌های متعددی هستند که نیازمند حمایت جامعه‌اند.
وی با اشاره به افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان پناهجو و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان متقاضی طلاق و کودکان در معرض مخاطرات، یادآور شد: این جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است و دستگاه‌های متعددی برای حمایت از این گروه‌ها تکالیف قانونی برعهده دارند اما محوریت همه این کارها برعهده بهزیستی است که به طور شبانه‌روزی خدمات متعددی ارائه می‌دهند.
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: این سازمان همچنین در شناسایی و کاهش آسیبهای اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند. موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوع چند وجهی و بین دستگاهی است و بدون همکاری و مددرسانی همه قوا و بدون مشارکت گسترده مردم امکان وصول به همه اهداف تعیین شده، وجود ندارد.
ترکی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم سازمان بهزیستی، اورژانس اجتماعی است که خدمات بسیاری به مردم و افراد در معرض آسیب ارائه‌ می‌دهد، گفت: اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری، خشونت‌ها، افکار خودکشی و… از موضوعاتی است که اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور خدماتی ارائه می‌دهد، در این میان نهاد دادستانی هم تکالیف قانونی را برعهده دارد. باتوجه به اینکه این موضوعات از مصادیق حقوق عامه هستند، دادستان‌ها تکلیف قانونی دارند که مسایل مربوط به حقوق عامه را پیگیری و نظارت کنند.
ترکی تصریح کرد: دادسراها مسئولیت‌هایی در حوزه امور سرپرستی دارند که این مسئولیت‌ها با مسئولیتهای سازمان بهزیستی همسو است. لذا دادستانی کل و دستگاه قضایی، براساس تکالیف قانونی برنامه‌های عملیاتی متعددی برای دادستان‌ها پیش‌بینی کرده است که در این حوزه وظایف قانونی خود را اعم از قضایی و پیگیری و نظارت حقوق عامه و پیشگیری انجام می‌دهند.
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور ادامه داد: این همسویی و ماموریت‌های مشترک، همکاری نزدیک ما و سازمان بهزیستی را برای انجام بهتر ماموریت‌ها و رسیدن به اهداف مشترک می‌طلبد.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به همایش مشترک دادستانی با کمیته امداد طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری این بود که تفاهمی بین دادستانی و کمیته امداد برای حمایت قضایی و اجتماعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد، شناسایی چالشهای حقوقی و قضایی جامعه هدف، تشکیل دبیرخانه دائمی در دادستانی کل، احصای چالش‌های مهم و ارائه راهکارها و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه به طور مشترک داشته باشیم. در آنجا تفاهم‌نامه به امضاء رسید و در ادامه تدابیر مشترکی به عمل آوردیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال این ایده مشترک مطرح شد تا این تجربه نیز با سازمان بهزیستی داشته باشیم، تصریح کرد: در این ایام مبارک تفاهم‌نامه همکاری بین دادستانی و سازمان بهزیستی امضاء خواهد شد. موضوعات متعددی در تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.
ترکی همچنین با بیان اینکه ریاست قوه قضاییه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کردند، گفت: یکی از محورهای همکاری‌های ما در تفاهم‌نامه عملیاتی کردن کامل دستورالعمل خواهد بود. باید برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تلاش کنیم.
انتهای پیام

هیدروژن وارد سبد سوختی کشور می‌شود

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ساز و کاری لحاظ شده است تا هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک در کنار بنزین و سی‌ان‌جی قرار بگیرد، البته برای این کار قیمت‌گذاری حامل های انرژی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت کشور، اظهار کرد: در شرایط فعلی که با ناترازی سوخت و افزایش مصرف در این بخش مواجهیم، لازم است که به موضوع تنوع‌بخشی سبد سوخت توجه شود.

وی افزود: در ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود، همچنین ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

او با بیان اینکه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگن پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه ۶۳ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند، اظهار کرد: در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده است.

سالاری با بیان اینکه ۱۶ پروژه برای تولید هیدروژن از سوخت فسیلی باCCUS عملیاتی شده که تولید سالانه‌اش میزان کم ۷۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: ۵۰ پروژه در دست توسعه است، عموماً در آمریکا و کانادا هستند و تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت تولیدی ۹ میلیون تن می‌رسند.

وی با بیان اینکه هزینه پیل‌های سوختی خودرو از سال ۲۰۰۸ به‌دلیل پیشرفت فناوری و فروش رو به رشد خودروهای الکتریکی پیل سوختی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: دستیابی به اهداف کربن‌صفر تا سال ۲۰۵۰ به سرمایه‌گذاری یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلاری در بخش هیدروژن نیاز دارد.

او با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری، گفت: روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم، تاکید کرد: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آنکه نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به قیمت‌های فعلی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور پتانسیل اقتصادی داشته باشد.

سالاری با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به سبد سوخت، اظهار کرد: در شرایط فعلی چاره ای جز تنوع بخشی به سبد سوخت وجود ندارد و باید برای این مهم ساز و کارهایی درنظر گرفته سود.

انتهای پیام

تصادف در اتوبان قزوین – تهران ۱۵ مصدوم برجای گذاشت

عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین از برجای ماندن ۱۵ مصدوم در پی حادثه برخورد اتوبوس با کامیون و خودرو لیفان در اتوبان قزوین -تهران خبر داد.

حسین خوئینی با اشاره به تصادف رخ داده در اتوبان قزوین- تهران اظهار کرد: در ساعت ۶:۲۰ بامداد سه‌شنبه ۳ بهمن ماه سال جاری، گزارشی مبنی بر برخورد اتوبوس با کامیون و خودروی لیفان در کیلومتر ۵۰ اتوبان قزوین- تهران به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC این جمعیت دریافت شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قزوین، وی بیان کرد: بلافاصله نجاتگران پایگاه امداد و نجات شهدای جمعیت هلال احمر شهرستان آبیک و پایگاه امداد و نجات محمدیه جمعیت هلال احمر شهرستان البرز به محل حادثه اعزام شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: نجاتگران‌ پس از ارزیابی، اقدامات کنترل ترافیک، تثبیت صحنه حادثه، ارزیابی و اقدامات پیش بیمارستانی را برای افراد مصدوم انجام داده و ۵ نفر از مصدومین توسط نجاتگران و ۱۰ نفر نیز توسط عوامل اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند.

اننتهای پیام