رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 5 ژانویه 2022 - 11:39
  • کد خبر : ۴۴۴۴۷
  • مشاهده :  68 بازدید
  • چاپ خبر : تست موتور و خازن کولر آبی  و روشن شدن کولر با دور تند

تست موتور و خازن کولر آبی و روشن شدن کولر با دور تند

کولر آبی یکی از نوستالژیک‌ترین لوازمی است که سالهاست در خانه‌هایمان جا خوش کرده و هنوز هم با وجود پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن کولرهای گازی جایگاه خود را حفظ کرده است. در این مطلب قصد داریم درباره مشکلات رایج کولر آبی، روش حل آنها و تست موتور و خازن کولر آبی نکات مفیدی را […]

تست موتور و خازن کولر آبی  و روشن شدن کولر با دور تند

کولر آبی یکی از نوستالژیک‌ترین لوازمی است که سالهاست در خانه‌هایمان جا خوش کرده و هنوز هم با وجود پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن کولرهای گازی جایگاه خود را حفظ کرده است.

در این مطلب قصد داریم درباره مشکلات رایج کولر آبی، روش حل آنها و تست موتور و خازن کولر آبی نکات مفیدی را بیان کنیم.

علت پریدن فیوز کولر آبی چیست؟

گاهی هنگام روشن شدن کولر آبی، فیوز به‌سرعت برق دستگاه را قطع می‌کند. این مشکل چندین علت دارد. یک علت آن می‌تواند این باشد که موتور دو سرعته کولر آبی آسیب دیده است. برای حل این مشکل باید درپوش‌ها را از بدنه کولر جدا کنید و تسمه را آزاد کنید. پس از آن به کمک سیم، جریان برق را به دستگاه وصل کنید و عکس‌العمل موتور را ارزیابی کنید. برای این کار با استفاده از دو سیمِ مستقل، به موتور ولتاژ دهید تا عملکرد موتور در حالت بدون بار مشخص شود. اگر موتور کولر آبی شما در حالت بدون بار و یا در حالتی که زیر بار است فیوز را تحریک کرده و موجب قطع آن می‌شود؛ حتماً باید موتور را از دستگاه جدا کنید و از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

ممکن است علت قطع شدن فیوز شما از موتور نباشد و واتر پمپ کولر آبی ایراد داشته باشد. در این حالت باید واتر پمپ را از کولر جدا کرده و به صورت مستقل آن را برقدار کنید تا مشخص شود که این قطعه معیوب است یا نه. اگر کولر شما نو باشد تمام و قطعات آن سالم باشند؛ ممکن است چنین مشکلی به دلیل وجود اتصال کوتاه در مدار کولر آبی به وجود آمده باشد. برای بررسی این مورد باید سیم بندی کولر آبی را به دقت بررسی کنید.

نحوه تعویض فیوز کولر آبی

طراحان کولر آبی برای حفاظت از کولر در برابر خطراتی مثل اضافه بار، قطع و وصل شدن برق و یا شرایط غیر قابل کنترل هنگام تعمیر کولر آبی، آن را به یک فیوز وصل می‌کنند. دقت کنید جریان نامی فیوزی که برای این کار انتخاب می‌شود نباید کمتر از ۱۰ آمپر باشد. این فیوز با چند سیم به موتور وصل شده است و برای جداکردن و تعویض آن حتما باید از تعمیرکار مجرب کولر آبی کمک بگیرید.

‎ اگر کولر شما بیش از حد داغ شده یا اخیرا جرقه بزرگی داخل آن مشاهده کرده‌اید احتمالا فیوزش خراب شده باشد. اگر اطلاعات فنی و تجربه ندارید هرگز خودتان اقدام به تعویض فیوز نکنید.

تست موتور کولر آبی

‎موتور کولر آبی یک موتور دو سرعته است که برای چرخاندن فن به کار برده می‌شود و عملکرد اصلی کولر آبی به آن وابسته است. لذا کارکرد درست موتور حیاتی است. گاهی که کولر آبی با مشکلاتی مواجه می‌شود نیاز است که تعمیرکار اقدام به تست موتور آن کند.

اکثرا وقتی موتور کولر آبی دچار مشکل می‌شود، یا فیوز آن سوخته یا در کلید قطع و وصل مشکلی به وجود آمده و یا قطعی کابل باعث قطع جریان برق به دستگاه شده است. تعمیرکاران باتجربه برای تست سلامت فیوز از یک لامپ که به‌صورت سری با فیوز قرار می‌گیرد استفاده می‌کنند؛ البته می‌توان از اهم متر هم استفاده کرد. برای این کار مولتی متر را روی حالت سنجش مقاومت تنظیم کنید و پروب‌های آن را به فیوز وصل کنید. اگر عقب انحراف پیدا کرد فیوز شما سوخته و اگر تغییری مشاهده نکردید سالم است.

تست خازن موتور کولر آبی

یکی دیگر از نکات مهم در تست موتور کولر آبی تست خازن آن است. انجام این کار به تجربه و دانش فنی نیاز دارد و برای آن باید مراحل زیر اجرا شود. قبل از شروع حتماً باید برق کولر آبی را قطع کنید. سپس برای بررسی ولتاژ خازن ابتدا به کمک یک پیچ گوشتی خازن را اتصال کوتاه کنید و ولتاژ آن را تخلیه نمایید. در مرحله بعد برای تست سلامت خازن کولر آبی یک یا هر دو پایه آن را از مدار اصلی جدا کنید. در گام نهایی باز هم باید از مولتی متر (در حالت سنجش مقاومت یا اهم متر) استفاده کرد. اگر مقاومت بین ترمینال‌های خازن بینهایت یا صفر باشد خازن آسیب دیده و باید عوض شود.

22222222222222222222222222222

علت روشن شدن کولر با دور تند چیست؟

برای اینکه از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود و مصرف‌کنندگان انتخاب‌های بیشتری برای خنک کردن منزلشان داشته باشند؛ موتور کولر آبی با دو سرعت و دور موتور کار می‌کند. دور تند آن معمولاً ۱۵۰۰ و دور کند آن ۱۰۰۰ دور در دقیقه است.

گاهی وقتی کلید کولر خود را روشن می‌کنید کولر روی دور تند شروع به کار می‌کند و با زدن دکمه‌ی کند آن تغییری در عملکرد موتور ایجاد نمی‌شود. در چنین مواقعی به احتمال زیاد مشکل در سیم رابط بین کلید تبدیل کولرتان و دور کند موتور است و قطع شدن ارتباط باعث بروز مشکل شده است. برای از بین بردن این مشکل حتما ابتدا برق کولر را قطع کنید و به کمک یک مولتی متر احتمال بروز قطعی در مدار را بررسی کنید.

البته حالت دیگری هم وجود دارد و آن خرابی کلید گریز از مرکز کولر است. اگر بررسی کردید و دیدید سیمی قطع نشده و برق تا موتور می‌رسد ممکن است این کلید نیاز به تعویض داشته باشد. حالت سومی هم وجود دارد. کلید گریز از مرکز تنها کلیدی نیست که خرابی‌اش باعث یکسره کار کردن کولر روی دور تند می‌شود. اگر کلید تبدیل هم خراب شده باشد ممکن است چنین مشکلی رخ دهد. برای بررسی این موضوع از اهم متر استفاده کنید و سلامت کلید را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید گاهی ممکن است مشکل ساده‌ای مثل جدا شدن سیم دور کند از صفحه کلید باعث بروز مشکل روشن شدن کولر با دور تند باشد. حل مشکل در این حالت بسیار ساده است.

رنگ سیم دور تند و کند موتور کولرآبی

در کلید کولرهای آبی 5 سیم مهم وجود دارد که برای نصب و تعمیر کولر باید با آنها آشنا شوید. همانطور که می‌دانید کلید اول کولر مربوط به پمپ آب آن است. یکی از این پنج سیم برای پمپ است که اغلب رنگ آن آبی است. کلید دوم برای موتور کولر است و سیم مربوط به آن در اغلب برندها قرمز است. کلید سوم نیز دور تند و کند است. سیم‌های مخصوص دور کند و تند کولر رنگ ثابتی ندارند و اغلب به رنگ‌های بنفش، زرد، قهوه‌ای و سفید دیده می‌شوند. برای اطلاع دقیق از رنگ این سیم در کولر خود باید به نقشه برق کولرتان مراجعه کنید.

جهت تعمیر تجهیزات سرمایش و گرمایش خود میتوانید از خدمات سایت Achareh.co استفاده نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی

اخبار مرتبط